.

.

torsdag 21 juli 2011

Å vad det är svårt ....

att vet hur man ska göra.
Leo har en förmåga att slå Robin HELA TIDEN mycket och rejält eller så är Robin lite väl kännslig men det spelar ingen roll, ingen ska behöva bli slagen speciellt inte flera gånger om dagen.
Så de senaste två dagarna har jag verkligen försökt prata med Leo om detta, han är ändå 5 år nu och borde förstå vad man förklarar.
Dom får ju spela data spel en liten stund om de varit duktiga, men där slutar sen det duktiga, om Robin inte gör som Leo säger slår han honom och jag får springa ner och trösta Robin och skälla på Leo :)
Så idag sa jag åt honom att han inte fick spela mer och han blev så ledsen och grät förtvivlat så det gjorde ont i hjärtat och bad om en chans till, men jag förklarade att idag fick han ingen eftersom han fick en chans till igår.
Efter mycket mycket gråt gick han därifrån men frågade om han fick titta på och det fick han.
Men sen efter en stund gick han därifrån och leker och har hur kul som helst just nu och datan är bortglömd.
Frågan är ... Har han lärt sig något? Hur ska vi få honom att sluta slåss och puttas ?
Det är inte lätt inte med barn alla gånger :)




6 kommentarer:

Sandra på Ön sa...

Förstår att det måste kännas jättejobbigt och det är nog svårare att få dem att förstå än vad man tror. Har hört att det ändå är rätt vanligt, varför det nu ska vara så bland syskon? Och såklart är det inte ok.

Vad roligt att du hittade in till mig, har varit inte och smygläst på din blogg några gånger ;)

Kram

Annas inspiration sa...

Det måste vara så svårt,
många dilemman man kommer ställas för när Colin blir större.
jag hoppas du får bra råd här.

Många kramar

i min lilla lilla värld sa...

Det är verkligen inte lätt, men puttas och slåss får man ju inte göra. Där tycker jag att man ska vara ganska hård!

Fia-mamma till Edison sa...

Tack snälla och tack detsamma! Fina killar du har :)

Jäklar, tänk när man har såna problem, lösa syskonbråk... :S Det tar väl bara en blinkning så är man där!

Therese sa...

Det är verkligen inte lätt med barn alla gånger, haha ; ) Jag tror att bumbostolen passar bra för alla, men våran knubbis växer nog ur den snart med sina stabbiga lår : ) Trevligt att du lämnade en kommentar hos mig!

Tofva sa...

Hmm.. ja du. Hur gör man? Min bror slog med jämt när vi var små, jag tror man gör så oftast.. syskonbråk helt enkelt. Vi är vänner idag :P
men förstår att det måste vara jobbigt o frustrerande när man är föräldern... :) Ha en fin kväll!

Tack för att du har tittat in på min blogg och hjärtligt välkommen tillbaka.

Ha en bra dag!

Kram Michaela :)